As salam semua
Sesuaikah menceburi perniagaan dalam industri produk kesihatan ni atau lebih dikenali dengan mlm. Produk yang biasa di dalam pasaran mlm ni adalah produk penjagaan kesihatan seperti nutrisi, vitamin dan juga produk kecantikan wajah dan penjagaan tubuh badan seperti pengurusaan berat badan kepada semua golangan baik wanita mahupun lelaki.
TAHUKAH ANDA
Industri ini juga sedang pesat berkembang di merata negara di dunia lebih-lebih lagi di rantau asia pasifik.
Industri Kosmetik - Statistik & Fakta
Pada tahun 2016, pasaran kosmetik global meningkat kira-kira empat peratus berbanding tahun sebelumnya. Penjagaan kulit, penjagaan rambut, solekan, minyak wangi, kelengkapan dan deodoran, dan kosmetik oral adalah kategori produk utama pasaran kosmetik. Penjagaan kulit adalah kategori utama, mencakupi kira-kira 36 peratus daripada pasaran global. Produk penjagaan rambut membentuk 23 peratus lagi, manakala pembesaran menyumbang 18.2 peratus pada 2016. Penjagaan kulit dijangka kekal sebagai kategori produk yang paling menguntungkan, memandangkan nilai pasarannya dijangka meningkat sebanyak 20.1 bilion dolar AS antara 2014 dan 2019. Sehingga 2016, Asia dan Oceania adalah peneraju industri, menyumbang kira-kira 40 peratus daripada pasaran global. Antara tahun 2016 dan 2021, pasaran kecantikan jisim Asia Pasifik dijangka meningkat hampir 14.9 bilion dolar A.S. dalam jualan.
Kajian Euromonitor Antarabangsa telah mendedahkan bahawa pasaran kecantikan rantau Asia Pasifik mencapai CAGR sebanyak 6% sejak beberapa tahun yang lalu. Lebih-lebih lagi, kira-kira 51% jualan produk kecantikan global datang dari rantau ini.
Menurut laporan itu, pelembab muka terus menguasai bahagian terbesar pasaran produk kecantikan Asia, dengan nilai hampir AS $ 19bil. Sementara itu, topeng muka adalah punca pertumbuhan, mencapai CAGR lebih dari 13% dari tahun 2012 hingga 2017 - menyumbang AS $ 5 bilion jualan.
Perkembangan industri kecantikan
Industri penjagaan kesihatan di Asia dijangka berkembang sebanyak 11.1% pada tahun 2018, mewakili salah satu kawasan yang paling pesat berkembang di dunia. Pertumbuhan positif ini didorong oleh peningkatan penggunaan teknologi, program akses penjagaan kesihatan yang inovatif dan penghantaran penjagaan di luar tetapan hospital tradisional. Frost & Sullivan menganggarkan bahawa industri penjagaan kesihatan Asia akan berkembang kepada US $ 517 bilion pada 2018.
Pasaran dan jualan nutrisi
Selama sepuluh hingga lima belas tahun yang lalu, jualan dalam pasaran nutrisi dan suplemen global telah menyaksikan pertumbuhan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Malah menurut laporan pasaran baru yang diterbitkan oleh Persistence Market Research "Kajian Pasar Global mengenai Pemakanan Pemakanan: Suplemen Botanikal Menjadi Pasar Terbesar menjelang 2020," pasaran makanan tambahan global bernilai $ 109.8 bilion pada tahun 2013 dan dijangka berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 7.4 peratus dari 2014 hingga 2020, untuk mencapai anggaran nilai $ 179.8 bilion pada tahun 2020.
Produk berasaskan sumber bahan semulajadi
Puluhan saintis di seluruh dunia bekerja pada produk semula jadi. Jurnal saintifik berimpak tinggi mempunyai banyak makalah yang mendokumentasikan eksperimen yang menunjukkan kesan positif dan negatif produk semula jadi pada organisma hidup. Banyak ujian telah membuktikan produk semula jadi berasaskan ubat purba juga. Walau bagaimanapun, kebanyakan kesusasteraan saintifik jarang melampaui ujian haiwan. Kes percobaan manusia yang telah membuktikan keberkesanan produk semulajadi terlalu sedikit.
Kategori pencernaan paling aktif
Kategori kesihatan pencernaan adalah salah satu yang paling cepat berkembang dalam pasaran kesihatan dan kesejahteraan. Namun, walaupun popularitinya, kelaziman masalah pencernaan terus meroket di kalangan pengguna ketika mereka berupaya mencari penyelesaian. Malah, lebih daripada 28 juta orang melawat doktor untuk masalah pencernaan setiap tahun dan 8 juta di bilik kecemasan dengan aduan pencernaan, menurut data dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC).
Kesihatan pencernaan adalah kategori yang paling pesat berkembang dalam pasaran suplemen pemakanan, menggandakan bahagiannya dalam dekad yang lalu. Walau bagaimanapun, ia sebahagian besarnya didominasi oleh probiotik, dengan bahagian yang lebih kecil yang dibuat oleh enzim. Walaupun agak kecil pada AS $ 2.6 bilion, terdapat ruang yang penting untuk pertumbuhan apabila pengguna mencari sesuatu selain daripada probiotik dan enzim untuk memenuhi keperluan kesihatan pencernaan mereka.
Pasaran produk nutraseutikal Asia Pasifik berkembang dengan pesat.
Pasaran itu bernilai USD 59.55 bilion pada 2016 dan dianggarkan mencapai USD 89.63 bilion menjelang 2021, berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 8.52% dalam tempoh 2016 hingga 2021.
Pasaran Asia Pasifik juga menambat dan memacu pertumbuhan pasaran. Singapura menunjukkan permintaan yang semakin meningkat untuk nutraseutikal disebabkan oleh budaya kosmopolitan yang semakin meningkat; Malaysia menghadapi perubahan dramatik dalam gaya hidup bandar, yang mewujudkan masalah kesihatan dan pemakanan dengan peningkatan pesat dalam obesiti, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung. Di negara ini industri nutraseutikal dijangka berkembang pada CAGR sebanyak 7% menjelang tahun 2019.
Sumber rujukan
- https://www.thestar.com.my/business/smebiz/
- https://www.statista.com/topics/3137/cosmetics-industry/
- https://www.forbes.com/sites/reenitadas/2018/03/06/top-8-healthcare-predictions-for-asia
- https://www.naturalproductsinsider.com/business-resources/growth-global-dietary-supplements-market-led-asia-pacific-region
- https://www.naturalproductsinsider.com/operations/natural-product-industry-partnering-drug-companies
- https://www.naturalproductsinsider.com/digestive-health/survey-shows-consumers-reach-ginger-nausea
- https://www.nuffoodsspectrum.asia/analysis/34/47/nutraceutical-functional-foods-and-dietary-supplements-industry-market-in-asia.html
- https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/asia-pacific-dietary-supplement-market