ALOE VERA FOREVER LIVING PRODUCT.PELANGSINGAN,MAKANAN,KESIHATAN,KECANTIKAN.TIPS,PERNIAGAAN,SELANGOR,PERAK,MELAKA,SEREMBAN,pengedar,jana,bisness,kerja,kosong,part,time,hangat,berjaya,dunia,160negara,KHASIAT,KEBAIKAN,LIDAHBUAYA,ONLINE,DETOX,JOM,PARTTIME,FULL,HANGAT,JANA,GLOBAL,WORLDWIDE,FREE,SPA,detox,shaklee

FOREVER GLOBAL BIZZ

USAHAWAN ALOEVERA FOREVER LIVING PRODUK, DAFTAR DAN BELI ONLINE, PENGEDAR MALAYSIA SABAH DAN SARAWAK wasap.my/0192830717 atau wasap.my/0126448260

19 Disember 2013

KIMIA BAHAYA DALAM MAKANAN

Beras
perasan tak beras kampung atau beras yang diproses oleh orang yang ada kilang kecil di kampung, berasnya tidak tahan lama.  beras ini disebut beras baru.  beras baru ni tak tahan lama sebab tiada bahan kimia digunakan semasa proses pengilangan.  beras ini akan lebih cepat dimakan bubuk atau kutu beras.  ia juga disukai oleh ulat beras yang putih tu.  Cuba perhatikan beras pelbagai cap dan jenama di pasaran.  Ada tak bubuk.  ada tak ulat beras?  tak ada bukan? sebab ulat dan kutu tu tak mahu makan beras yang ada bahan kimia bahaya.  ulat pun pandai memilih!  tapi bolehkah kita memilih?  di mana la nak cari beras baru yang diproses di kilang kecik.  atau yg diproses secara tradisional... tumbuk dengan halu, .

tepung
kita ni kalau membeli tepung nak yang putih bersih kan.  haaaaaah yang warna kekuningan macam tepung lama tu sebenarnya lagi baik.  yang putih tu digunakan bahan pemutih namanya benzoyl.  bahan ni dibenarkan dalam kadar tertentu sahaja kerana ia memang bahaya.  bolehkah kita elak daripada makan tepung.  Hmmm kuih-muih... keropok lekor, tepung goreng dan lain-lain seumpamanya... kita memang guna setiap hari.

Sayur-sayuran
Sayur-sayuran yang berlubang-lubang... mahukah anda pilih?  Dah tentulah ada ulat!  tetapi yang segar bugar tu... dah disembur racun serangga.  racun tu tu bukan saja bunuh serangga, tetapi juga masuk dalam serat-serat sayur.  Kemudian, nak bagi sayur cepat matang, subur dan besar... diletaknya baja kimia.  baja kimia tu ke mana akhirnya?  sudah tentulah masuk ke dalam tanah, diserap melalui akar pokok ke serat-serat daun.  Kita masih memerlukan nutrisi, serat dan vitamin daripada sayur-sayuran itu... namun kita mendapat sekali pakej kimia yang tersembunyi di dalamnya. Jadi, anda nak berhenti makan sayur?  kenalah tanam sayur sendiri.  Mampu ke?

Buah-buahan.
segar dan cantik buah yang dibeli di pasar.  Kita pun tahu kan... buah epal, pear dan limau dari luar negara dipetik muda, ditransitkan ke negara kita mengambil masa berbulan-bulan.  dah sampai di negara ini... dipasarkan dalam pasaran berbulan-bulan.  kemungkinan buah yang kita makan hari ini adalah buah yang dipetik lebih setahun yang lalu.  cuba ambil buah jambu yang ditanam di depan rumah kita... petik dan biarkan beberapa hari.  kecut tak?  Pastilah kecut sebab kita tak letak saduran lilin macam buah-buahan yang diimpot.  boleh dikatakan buah-buahan yang bertujuan komersil melalui proses ini.  Buah mangga, pisang atau limau... melalui proses yang sama. cuma mungkin untuk pasaran tempatan, kadar kimia lilinnya lebih rendah.  timun, tomato atau terung yang ditanam di kebun sayur ahpek juga ada bahan kimia lilin nih.  perasan tak jika kita beli tomyam atau kuah dalca di kedai.  isi tomato yang dimasak tu hancur tetapi, kulitnya keras cam plastik.  sbnarnya, bahan kimia tu dah disadur di sekeliling tomato tu untuk menjadikannya tahan lebih lama.  yalah, tomato belakang rumah, petik hari ni, esok pasti lembik busuk.  tetapi yang dibeli di pasar boleh tahan seminggu!

ikan dan sumber laut
ikan yang ditangkap di laut dalam selalunya disimpan dalam bot selama sehari.  Tidak cukup dengan air batu biasa untuk menghalang ikan ini membusuk atau lembik.  untuk memastikan ianya bertahan dan segar, pengawet (yang orang kampung panggil kapur barus) diguna.  bahan ini sebenarnya formalin digunakan untuk  menghalang ikan daripada reput cepat atau busuk.  sebab itu kita masih boleh membeli ikan segar dengan mata bersinar terang di pasar.  hakikatnya, mereka sudah dikosmetikkan untuk menggoda mata kita.  oh, betapa bahayanya kita mengambil makanan laut ini.  Marilah tangkap ikan sendiri di laut.  Sanggupkah?

daging impot.
sudah semestinya daging ini disejuk bekukan menggunakan bahan kimia pengawet untuk tahan lama.  tahukah kita ada daging sejuk beku di pasaran kita berusia 5 tahun!  bolehkah ia tahan selama itu jika tiada bahan sokongan?

daging tempatan/ ayam tempatan
kita pun tahu, ayam yang kita dok beli di pasar tu buknnya dibela macam ayam kampung.  mereka diberi makanan khusus, dirawat dan disuntik hormon untuk mempercepatkan tumbesaran.  sebab itulah ayam itu rasanya tak sesedap ayam kampung.  daging mereka belum cukup matang.  daging mereka lembut saja.  ayam kita sudah diubahsuai menjadi matang sebelum masanya.  Daging juga begitu.  Namun, ia tidaklah sedasyat makan ayam yang kadar kimia dan hormonnya lebih tinggi.  Hm... di manalah kita nak cari ayam yang bebas bahan kimia? Kakchah tahu satu syarikat sahaja yang menjual ayam organik yang harganya berpatutan dan selamat (tapi mahallah juga).  HPA (kakchah bukan ahli) ada menternak ayam secara organik.  Namun, bekalan ayam mereka sukar ditemui. Tetapi serius kakchah pernah makan ayam HPA ni, rasanya sedap (terasa macam makan ayam sebenar) tidak seperti makan ayam daging yang agak 'hampeh'!

garam dan gula
apa? gula dan garampun ada bahan kimia.  eh adalah! kalau dah dikilangkan tu memang tidak boleh dielakkan.  yang kurang berkimia, gula perang.  Ada gula perang organik dijual di kedai organik tetapi harganya boleh beli 10 kilo gula biasa.  garam juga mempunyai bahan kimia yang tinggi kerana cara garam itu dibersih dan dilunturkan warna dari air laut.  Jika kita ada pilihan, pilihlah garam bukit, garam gunung atau garam buluh.  namun, jika kita membeli makanan di kedai, kita memang tidak dapat mengelak kerana pekedai tidak akan menggunakan garam mahal untuk masakan mereka.

Serbuk perisa atau sos perasa
Wah, nak sedap, letaklah ajinomoto.  haaah, MSG yang berlebihan dalam makanan akan menyebabkan anda pening2.  nak tahu kenapa?  sebab, ia meracun perut.  dari perut, bahan-bahan itu menyebabkan salur darah menjadi berat.  oksigen lambat atau tersekat untuk dihantar ke otak.  maka, jadilah kita sakit kepala.  satu lagi, perasa makanan seperti sos tiram, sos tomato, sos cili dan macam-macam sos lagi..., mengandungi bahan awet yang tinggi.  Cuba anda ambil duit syiling lama yang buruk... ambil sos cili, tuang ke atas syiling tu dan gosok.  pasti nampak bercahaya dan karat-karat akan tanggal.  tetapi, tak lama kemudian, efek kimia kembali, malahan ia lebih cepat mengkusamkan semula duit syiling anda.

nampaknya kita memang tidak dapat mengelak daripada mengambil makanan yang ada bahan kimia. Semua ini memberi ancaman pada kesihatan kita.  sebab itulah kita dengar dan nampak macam-macam masalah kesihatan yang ujud di hospital.
Masihkah ada pilihan buat kita?  ya, kita masih boleh memilih.  pilihlah makanan tambahan yang sesuai.  Pilih yang dapat membantu kita menyingkirkan bahan-bahan bahaya tak perlu kepada tubuh.  Yang boleh menjaga usus kita daripada menyerap kimia bahaya itu.  Terdapat banyak makanan tambahan di pasaran.  Namun, apakah yang paling penting pada kita?  DETOX.  buang kimia bahaya yang kita ambil melalui makanan.  kakchah cadangkan cucilah usus kita dengan aloevera dan articsea.  ia bukan sahaja berkesan tetapi sangat menjimatkan.
ia dapat mencuci salur darah daripada mendapan kolestrol.  jaga-jaga, kolestrol dalam darah menyebabkan macam-macam masalah kesihatan seperti lemah jantung, ghaout, darah tinggi, kencing manis dan serangan jantung.

Cuma RM90 untuk 1 liter.  sesuai dengan semua peringkat umur


Share:

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Badge

kakchahjelita. Dikuasakan oleh Blogger.

Google+ Followers

Translate

Arkib Blog

Pengikut