Ibn al-Qayyim: Aloe mempunyai Banyak Manfaat untuk Pembersihan, Sakit Kepala, Penyakit dan lain
Kitab Zad al-Maad
Ibn al-Qayyim in his Prophetic Medicine said about aloe:
"Aloe is very beneficial, especially Indian variety; it cleanses the bilious superfluities in the brain and the optic nerves; when applied as ointment on the forehead and temples with rose water, it is beneficial for headache. It is beneficial for ulcers of the nose and mouth, and purges black bile and melancholy.Persian aloe sharpens the intellect, strengthens theheart and cleanses the bilious and phlegmatic superfluities from the stomach, when two spoonfuls are drunk in water. It restores the jaded and spoilt appetite. When drunk in the cold, there is fear lest it purge blood."
Aloe vera adalah satu lagi herba yang sangat berguna dan menjadi kegemaran Nabi (SAW). Qays bin Rafi al-Qatsi meriwayatkan bahawa Rasul Allah (SAW) berkata, " lidah buaya dan selada air adalah penawar pasti untuk penyakit . " Malah, di beberapa tempat di dunia seperti Amerika Selatan, lidah buaya masih digunakan sebagai "semua-tujuan" untuk mengubat. Beberapa rumah di dalamnya terdapat hanya herba tersebut yang digunakan SAHAJA -. Untuk merawat semua penyakit.
Aloe vera adalah yang paling terkenal di dunia Barat untuk kegunaan luaran, terutamanya dalam merawat luka terbakar ketika di dapur, jerawat dan luka dari kecederaan atau pembedahan. Malah, didokumenkan terdapat kes radiasi magsa kebakaran di Jepun ianya menunjukkan bahawa aloe vera mampu menyembuhkan orang terbakar lebih cepat daripada mana-mana kaedah lain. Lendir dalam aloevera yang mengandungi mukopolisakarida adalah bahan yang sebahagian besarnya bertanggungjawab untuk tindakan penyembuhan ini pada kedua-dua kesan luka terbakar dan luka. Malah, polisakarida dalam aloevera menunjukkan tindakan yang sama sebagai asid hyaluronik dalam ujian makmal. Aloevera amat berkesan apabila ia diambil terus dari daunnya kerana ia adalah steril dan tidak tercemar dari bakteria dan kesan lecur terbakar.
|
|
Aloe juga mengandungi jumlah bahan glikosida anthraquinone. Ini menunjukkan terdapat sejarah yang panjang tentang kegunaan aloevera sebagai bahan dalaman iaitu sebagai pembersih kolon dan detoksifikasi herba. Ia juga telah digunakan untuk membuka halangan dalam organ-organ dalaman, terutamanya hati. Malah, lendir aloe memberikan kesan menenangkan unik untuk sistem penghadaman bersama-sama dengan kesan pembersihan dari polisakarida.
Kita di berikan bijaksana untuk menggunakan herba-herba ini yang telah dikurniakan Allah kepada, Ingatlah bahawa, " Untuk setiap penyakit Allah ciptakan/turunkan , Dia juga mencipta ubat penyembuh (dan orang yang) memperoleh pengetahuan tersebut akan mendapat manfaat daripadanya dan orang yang mengabaikan ia akan melepaskan manfaat itu "(Sahih Bukhari).
Sumber
https://www.religiousforums.com/threads/medicine-of-the-prophet.79158/
Karima Burns, MH, ND mempunyai Ijazah Kedoktoran dalam naturopati dan Sarjana Penyembuhan Herba. Beliau telah mengkaji penyembuhan semula jadi selama 12 tahun, menerbitkan "newsletter" penyembuhan semula jadi selama 4 tahun, dan menulis secara ekstensif mengenai penyembuhan semula jadi dan herba.
Sister Karima menjadi tertarik dalam penyembuhan semula jadi selepas berakhirnya perjuangan sepanjang hayatnya dalam perubatan kerana menangung derita sakit dengan asma, alahan, jangkitan telinga kronik, kemurungan, hipoglisemia, keletihan dan serangan panik dengan herba dan terapi semula jadi ini.
Siapakah al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah?
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah ialah seorang tokoh ilmuan Islam yang terkenal.
Beliau ialah Sham al-Din Abu Abd Allah, Muhammad bin Abi Bakr bin Ayyub bin Sa’d bin Hariz al-Zar‘i al-Dimasyqi. Dikenali dengan panggilan Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Gelaran al-Jauziyyah itu berkaitan dengan pusat pengajian yang dibangunkan oleh Yusuf bin ‘Abd a-Rahman al-Jauzi (meninggal 656H) yang mana bapa Ibn al-Qayyim menjadi pengurusnya. Dilahirkan pada 7hb Safar pada tahun 691H di sebuah kampung sekitar 55 mil (batu dalam kiraan dahulu) dari Bandar Damsyik.
Mempelajari hadis daripada al-Syihab al-Nabulusi, al-Qadi Taqiyy al-Din bin Sulaiman, Abu Bakr bin ‘Abd al-Daim, ‘Isa bin al-Mut‘im, Ismail bin Maktum, Fatimah bint Jauhar dan lain-lain. Beliau juga mempelajari ilmu-ilmu lain dalam Bahasa Arab, Fiqh dan al-Usul daripada berbagai-bagai guru seperti yang disebut dalam sumber-sumber kitab Tarajum dan Tarikh.
Di sini memadai dipetik pujian al-Hafiz Ibn Kathir yang disebut oleh Ibn Hajar al’Asqalani dalam al-Durar al-Kaminah:
“Ibn Qayyim itu banyak bersolat, membaca al-Quran, baik akhlaknya, sangat penyayang, tidak hasad dan dengki. Aku tidak tahu sesiapa di zamannya yang lebih kuat ibadah daripadanya. Beliau bersolat sangat lama, memanjangkan rukuk dan sujudnya.. apabila selepas Solat Subuh beliau akan duduk ditempatnya dan berzikir sehingga matahari terbit lalu berkata: “inilah pagiku, jika aku tidak duduk maka hilanglah kekuatanku” (Ibn Hajar al-‘Asqalani, al-Durar al-Kaminah 4/401).
Sumber rujukan siapakah ulama http://drmaza.com/home/?p=1395