Warna-warna yang anda pilih boleh meningkatkan peluang anda untuk mencapai matlamat anda. Warna amat mempengaruhi emosi manusia dan tingkah laku. Jika anda berharap untuk membuat pekerja anda lebih produktif, atau anda mahu untuk menggalakkan pembeli untuk membelanjakan wang, memahami asas-asas psikologi warna boleh membantu.
Warna membangkitkan tindakbalas emosi yang sama dalam kebanyakan orang. Walaubagaimanapun , ianya bukanlah sesuatu kebenaran yang konkrit mengenai warna. Manusia yang berbeza mempunyai fikiran yang berbeza dan emosi tentang warna tertentu.
Warna mempunyai hubungan dan karakter yang rapat dengan manusia. Warna memainkan peranan yang amat besar dalam kehidupan seseorang. Warna berkaitan dengan spectrum dan spectrum adalah gelombang yang dikesan oleh pancaindera manusia. Setiap warna mempunyai makna yang tersendiri dan dipercayai boleh mempengaruhi tindak tanduk seseorang itu.
Warna dianggap sebagai bahasa global atau universal. Selain daripada itu, warna juga seringkali dijadikan simbol penyatuan kaum ataupun ideologi. Setiap manusia mempunyai warna personaliti yang unik. Ini dikenali sebagai warna aura. Melalui warna, kita dapat membongkar kecenderungan, kekuatan dan kelemahan diri.
Bagaimana warna-warna tertentu membangkitkan tindak balas emosi dan tingkah laku tertentu.
Putih: Sebilangan besar pembaca mencadangkan, warna putih penyebab berasa segar dan bersih. Warna ini sering digunakan untuk menimbulkan rasa muda dan moden.
Hitam: Pembaca sering menggambarkan warna hitam sebagai warna "kuat", yang mungkin menjadi sebab mengapa hitam adalah warna yang paling popular untuk kenderaan mewah. Orang sering menggambarkan warna sebagai seksi, berkuasa, misteri, dan juga tidak menyenangkan.
Perak: Ia adalah warna ketiga yang paling popular untuk kenderaan dan dikaitkan dengan rasa inovasi dan kemodenan. Produk berteknologi tinggi sering perak, jadi warna sering dikaitkan dengan perkara-perkara yang baru, moden, dan canggih.
Merah: Bermimpi kenderaan merah? Merah adalah warna yang berani, perhatian. Mereka yang lebih suka kereta berwarna ini mungkin bermakna ingin menyaksikan imej kuasa, tindakan, dan keyakinan.
Biru: Orang sering menggambarkan warna biru sebagai warna kestabilan dan keselamatan. Memandu kereta biru atau SUV mungkin menunjukkan bahawa anda boleh dipercayai dan boleh berdikari.
Kuning: Menurut pakar, memandu kenderaan kuning mungkin bermakna anda seorang yang bahagia secara umum dan sedikit lebih bersedia daripada orang biasa untuk mengambil risiko.
Kelabu: Pakar menyaktakan bahawa orang yang memandu kereta kelabu tidak mahu menonjol dan sebaliknya memilih sesuatu yang lebih halus.
Warna boleh memainkan peranan penting dalam menyampaikan maklumat, mewujudkan suasana tertentu, dan juga mempengaruhi seseorang keputusan membuat. Keutamaan warna juga memberi pengaruh pada objek yang dipilih untuk membeli, pakaian yang mereka pakai, dan cara mereka menghiasi persekitaran mereka. Orang sering memilih objek dalam warna yang menimbulkan perasaan atau rasa tertentu, seperti memilih warna kereta yang nampak seperti sporty, futuristik, anggun atau boleh dipercayai. Warna bilik juga digunakan untuk membangkitkan perasaan tertentu, seperti lukisan bilik tidur yang lembut untuk mewujudkan mood yang damai.
Jadi, apakah yang dimaksudkan? Pakar mendapati bahawa, walaupun warna boleh mempengaruhi bagaimana perasaan kita dan bertindak, kesan ini tertakluk kepada faktor peribadi, kebudayaan, dan keadaan. Lebih banyak kajian saintifik diperlukan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai psikologi warna.
Sumber rujukan
http://www.myhealth.gov.my/warna-dan-psikologi/
https://www.verywellmind.com/color-psychology-2795824
https://www.fifteendesign.co.uk/blog/colour-psychology-design/